Odbierak prądu wyposażono dodatkowo w strefy kontrolowanego uszkodzenia ustroju ramowego

Każdy odbierak ma swoją linkę, którą połączony jest ze zwijaczem (popularnie: bębnem). Wszelkie czynnoś ci operatorskie na lokomotywie należ y wykonywać zgodnie z niniejszą instrukcją. Odbierak może być wykorzystywany. Odbierak prądu (ślizgacz kompletny AKP-4E/RYTM z nakładkami węglowymi. PF-4 sztuk: Odbierak prądowy. Odbierak prądu wyposażono dodatkowo w strefy kontrolowanego uszkodzenia ustroju ramowego. W obudowie PEM przemieszcza się odbierak prądowy TO-4x70A ze szczotkami wykonanymi z kompozytu grafitowo- miedzianego. Warto zauważyć, że pierwszy tramwaj posiada oryginalny, przedwojenny odbierak prądu typu lira, a drugi pociąg zasilany jest już przez pantograf ze ślizgaczem lirowym. Wagony są zagrzane, ludzie mają nie otwierać drzwi (hehehe, akurat posłuchali), na lokomotywie też przyjemne ciepło. Jak się okazało po przejechaniu kilkunastu metrów od peronu, z dachu pociągu oderwał się odbierak prądu (pantograf). Tamże trolejbusy przy zjeździe do zajezdni korzystały z przewodu tramwajowego (jeden odbierak ślizgał się po nim, a specjalny – dolny – po szynie jako przewodzie powrotnym). Wszelkich przełączeń przełącznikiem wyboru trybu pracy można dokonywać tylko przy opuszczonych odbierakach prądu i wyłączonym wyłączniku załączającym przetwornicę na pulpicie maszynisty. Tramwaje kursują raz na godzinę i są wyposażone w rzadko stosowany lirowy odbierak prądu. S� one takie same jak warszawskie, r�ni je tylko zasilanie � w Warszawie jest to szyna, w Sofii odbierak na dachu. Ze względu na budowę odbieraki możemy podzielić na odbieraki sprężynujące i niesprężynujące ślizgowe oraz odbieraki prądu krążkowe niesprężynujące. Wyposażono ją w najnowocześniejszy napęd elektryczny: trójfazowe bezkomutatorowe silniki asynchroniczne i statyczny przemiennik prądu oraz częstotliwości (falownik). W Warszawie to szyna, w Sofii odbierak na dachu. Działa on w lokomotywie znacznie szybciej niż hamulec zespolony i umożliwia jej hamowanie bez uruchamiania urządzeń hamulcowych w całym pociągu. Wymieniono przetwornice wirujące na statyczne, zastosowano wyłącznik próżniowy i jednopołówkowy odbierak prądu. Jednak w lokomotywie znajduje się dodatkowe wyposażenie w postaci głównego sterownika (zaworu) hamulcowego umożliwiającego sterowanie hamulcem zespolonym w całym pociągu. Dla równomiernego zużycia powierzchni ślizgu odbieraków prądu przewód jezdny montowany jest zygzakowato w stosunku do osi toru; odchylenia sięgają 20-40. Niestety – odbierak prądu był w fatalnym stanie. W rezultacie odbierak wypada z sieci dużo rzadziej.